Despre departare

Uneori imi este frica ca Internetul ne va transforma in canalii. Am poate aceasi frica pe care au avut-o samurarii cand au dat peste armele de foc. Pur si simplu este prea usor sa fii ticalos. Nu mai e nevoie de curaj. Asa cum apasand pe un tragaci iti este mai usor sa uiti de umanitatea celuilalt decat daca scoti o sabie, la fel se intampla si cu ecranul computerului in solitudine, in comparatie cu o intalnire fata in fata. Uneori ma tem ca departarea geografica naste detasare emotionala. Si ca Internetul a sporit/va spori numarul sceleratilor.

Nu bag mana in foc, dar cred ca un experiment abstract ar putea sa demostreze asta. Sa zicem ca avem un numar de oameni carora li se spune il omori pe X si vei castiga un miliard de dolari. Diferite circumstante:

1. Omor cu mainile goale

2. Omor cu o sabie

3. Omor cu  pusca

4. Omor apasand pe un buton, fara sa vezi victima

5. Omor apasand pe un buton, victima fiind cineva neidentificat, dintr-o tara neidentificat

 Eu cred ca in ipoteza 5, proportia oamenilor care ar accepta ar fi mult mai mare decat in ipoteza 1. Pentru ca omul nu e deloc angelic. (Tocmai d-asta nici nu vreau sa ma gandesc la procentajul de oameni care ar zice de in ultima ipoteza.) In ipoteza 5, s-ar gasi foarte multi care sa rationalizeze – moare unul, dar voi salva viata a 1000 prin donatii sau alte acte caritabile.

Din pacate, de multe ori mi se pare ca moralitatea izvoraste mai degraba dintr-un instinct animal al asemnarii, al recunoasterii si al fricii (Si ma gandesc la Whitman acum – I celebrate myself; / And what I assume you shall assume; / For every atom belonging to me, as good belongs to you.) decat dintr-un imperativ rational abstract.

Later edit: Weweritza preia pasa si o zice de 10 ori mai bine. Deh, stil abstract si ango-saxon de CEU, nu ca al meu de Dambovitza. Ma consolez cu ideea de a fi un precursor al adevaratilor grei. 🙂

10 thoughts on “Despre departare

  1. Mihaï

    Conceptul asta de lovitura la departare il generalizez in a-ti renega principiile/credintele tale primare. Astfel de propuneri nu se fac decat celor care au astfel de principii.

    In particular cred ca ai prezentat credinta in viata.

    Un alt caz este credinta ortodoxa, Dumnezeu pe care nu il vedem si nu il simtim ( la mare departare de noi), va fi afectat de renegarea credintei, in urma unei astfel de oferte? Mi se pare ca in “Diavolul si domnisoara Prym” Paulo Coelho a considerat acceptarea ofertei si folosirea banilor in scop caritabil.

    Doar diavolii fac astfel de oferte? … ingerii ar putea sa faca astfel de propuneri?

    Dar cum este cand in loc de un miliard de dolari, cel care face oferta ofera viata, oferta o gratiere de la moarte celui ofertat? ( vezi Constantin Brancoveanu )

    Reply
  2. weweritza

    Poate pt cei care au o incapacitate proiectiva…Da..poate ar fi asa..intr-o semantica foarte redusa a actiunii si un spatiu tridimensional care se refragmenteaza pe linia meridianelor:)) Dar azi avem Interpolul. Pun pariu ca asta opreste cateva “butoane”.
    Nu trebuie sa ne gandim la asemanare, recunoastere si frica ca la niste secretii umane inutile. Asta este doar contextul. Nu considera ca faptul ca omul este asistat emotional de reprezentari este un iz de inferioritate. There is no other away..asta este unicul mecanism. Mai degraba..sa fim fericiti pt cei care sunt asistati de aceste ingrediente si iau decizile corecte, functioneaza etic intr-un context dat. Nu exista asa ceva ca o morala a solitudinii..si tu stii asta. Nu poti fi moral fara ‘fiinta in comun’..ala este fundamentul moralitatii…oglinda, impulsul si dictatorul de standard..

    Reply
  3. Mihaï

    NU asemanarea si solidaritatea sunt o bariera pentru actiunile 1-5 ci asumarea responsabilitatii si frica.
    Cu cat crestem de la 1 la 5 cu atat scade forta asumarii responsabilitatii, si scade proportional cu FRICA, ca cineva ne va impune asumarea responsabilitatii.

    Pentru mare parte din omenire, interpolul este un argument, insa pentru o puternica minoritate nu este.
    Poate mi se va raspunde ca frica e un argument slab si neuman, dar eu cred ca este extrem de uman, ba mai mult este radacina intelepciunii. Cu cat este frica mai mare la numarul 5, cu atat suntem mai intelepti.

    Reply
  4. weweritza

    Sa gndesti in termenii astia inseamna din start sa negi existenta moralei. Iti asumi din start o viziune mult prea realista asupra oamenilor. Ai putea spune despre tine ca actionezi numai sub impulsul fricii, fara pic de moralitate? Lucrurile s-ar rezolva mult mai simplu daca ar fi numai asta. S-ar putea prezice comprtamentul oamenilor conform schemelor de rationalitate cu frica asumata ca subsidiar, catalizator relational…nu e intotdeauna asa. Sunt multe alegeri morale pe care le faci fara asistenta fricii sau a incarcaturii de responsabilitate. Sau poate..in fine..oamenii sunt diferiti. Poate unii chiar traiesc sub auspiciul continuu al fricii care le dicteaza toate alegerile. Eu ma refeream la frica si la Interpol doar in cazul unei etici defecte sau inexistente..dar nu trebuie sa fie neaparat asa. Poate sa nu fie o etica ci doar un cod contorsionat de supravietuire.

    Reply
  5. Mihaï

    recunosc ca actiunile realizate din iubire si altruism reprezinta o minoritate in cadrul actiunilor mele
    majoritatea actiunilor au la baza frica de moarte, manifestata in cea mai mare parte inconstient

    Reply
  6. Mihaï

    A nu se interpreta toate actiunile din frica ca fiind morale / pozitive; aici m-am referit doar la frica care ne duce la actiuni de inalta moralitate. ( http://blog.360.yahoo.com/onofreiciuc?p=247 )

    Frica , se completeaza complementar cu solidaritatea si asemanarea. la numarul 1. frica de responsabilitate este factorul care influenteaza mai puternic decat solidaritatea, proportia celor doua se inverseaza pana la numarul 5. cand frica nu mai are forta, si ceea ce ramane este impulsul de solidaritate. Din acest motiv frica este inceputul intelepciunii, dar ramurile si fructele intelepciunii sunt iubirea, solidaritatea in asemanare, disparitia diferentelor. ( http://blog.360.yahoo.com/onofreiciuc?p=323 )

    Reply
  7. noiZe

    Am o singura observatie. Daca esti inzestrat cu gindire de tip managerial iti dai seama ca pretul ar trebui sa fie descrescator, tot de la 1 la 5. Un miliard daca trebuie s-o faci cu miinile goale, 10 dolari daca executi un click si habar nu ai (si nici nu vei avea) ce se intimpla in continuare. Pentru varianta asta curata, fara singe & cadavre la vedere, imi imaginez ca ar putea sa apara in scurt timp engrosisti. Ceva in genul “ma bag, dar da-mi macar 2-300 de victime saptamina asta ca am niste datorii pe care trebuie sa le achit urgent”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *